
Všichny bezpečně víme, že se ve Spojeném království jezdí vozidlem po silnici na levé straně. Víme ale, že se dodnes jezdí vlevo v dalších 74 zemích a v roce 1919 dokonce vlevo jezdili řidiči ze 104 zemí, mezi které patřilo i Československo? Proč tomu ale vlastně je, že se v Británii a dalších zemích jezdí vlevo?
Není překvapením, že mnoho dnešních států, které jezdí vlevo, bylo součástí Britského impéria. Celá řada ale nikoli. Mezi tyto státy patří například Japonsko, Thajsko, Indonésie, Nepál, Macao nebo Surinam.[1]
První ověřený oficiální dokument, který upravoval stranu provozu byl shodou okolností z Anglie a datuje se na rok 1669. Ten vyžadoval, aby byla na mostě London Bridge ustavena hlídka, kontrolující plynulý obousměrný provoz po mostě. Nicméně až v roce 1765 byl uzákoněn levostranný provoz na tomto mostě. Tento zákon se v roce 1835 rozšířil i na hlavní silnice a později do celého Britského impéria.[1]
Teorií, proč se řídí vlevo nebo vpravo, je několik a ve skutečnosti se přesně neví, proč tomu je tak, nebo onak. Historicky se jezdilo různě a později dokonce různé oblasti i ve stejné zemi směr dopravy rozhlodli podle svého, což se začalo sjednocovat většinou až na počátku 20. století. Na podporu pravostranného řízení se uvadí, že sedlo se nazazovalo zleva a stejně tak se vedli i koně. Aby se zvířata udržela odděleně, vedla se na pravé straně cesty. Pro podporu levostranného řízení se udává, že chodci tak měli dominantní pravou ruku volnou pro případnou obranu. Další z teorii na podporu pravostranného řízení je, že vozka na kočáře seděl na levé straně, protože dominantní pravou rukou držel otěže. Aby snáze kontroloval vůz, tj. byl situován do středu cesty, musel vůz vést na pravé straně cesty.[1][2]
Fakt, že se v různých zemích jezdí tak, či onak je dán. Přibližně 35 % zemí jezdí, stejně jako Spojené království, vlevo, nehledě na to, že přibližně 90 % lidí jsou praváci. Možná za tím stojí teorie v odstavci výše, možná nějaká jiná, či tento fakt byl spíše náhodný. Skutečnou pravdu se už asi nedozvíme.